lördag 3 maj 2008

Pepparrot

Oj så mycket det är att göra på våren. Men samtidigt är det ju så underbart att se hur det börjar växa.
Tänkte jag skulle tipsa om hur man odlar pepparrot. Det blir ofta ett ogräs som många svär över. Har man en gång planterat en pepparrot så är den oftast kvar. Försöker man gräva upp en bit för att ta in och använda i köket så hittar man oftast bara tunna trådar som inte går att använda.
Förra sommaren krukade jag in ett antal plantor som jag grävde upp i trädgården. De har stått i växthuset över vintern. De ser ut så här när man tar bort lite jord:
Vad man ska göra för att det ska bli en tjock och kraftig rot av detta trassel är att ta bort alla rötter utom en. Välj ut den tjockaste och finaste. På den roten plockar man sen bort alla små sidorötter på den översta 2/3 delen. Då ser den ut så här:

Plantera roten igen. Har man fin jord i trädgården så plantera den där, annars i kruka gärna en hög roskruka. Det går bra att lägga roten ner horizontellt i jorden. Detta är det sen att upprepa ett antal gånger under sommaren.

Kanske en fin pepparrotsgädda nästa vår?

6 kommentarer:

Froding sa...

Hej!
Vad har hänt på hemsidan?? Jag får bara upp en naken sida!!

Anonym sa...

Det har jag aldrig tänkt på, att det är sådant jobb med pepparroten.
Mycket har vi odlat hemma men aldrig pepparrot, kan vara att min far läst på och bestämt att vi inte skulla ha såna i landet.

Anonym sa...

Pepparrot är ju så gott! Är nog bland mina 5 favoritsmaker. Intressant inlägg!

Frida sa...

Marianne: Hoppsan! Är tydligen lite för mycket ute och lite för lite inne vid datorn :)
Tack!

Annaanna: Tja, man behöver ju ioförsig inte göra detta, men då får man ju heller inte några fina tjocka rötter.

Karolina: Håller med om att det är gott!

Anonym sa...

Jag vill tacka för en superblogg! Du har gjort mig biten på mat och bak! Så nu startade jag en egen liten blogg som förhoppningsvis skall utvecklas till nåt som är intressant vad det lider.

Dagdrivaren Eva sa...

Jag blir så sugen att provodla lite :)