lördag 24 maj 2008

Att flå en abborre

Detta tycker jag att är det bästa sättet att flå en abborre på. Det har jag lärt mig av en klok norrman vid namn Rune!
Steg 1: Skär två snitt från huvudet till stjärtfenan på varsin sida om ryggfenan.


Steg 2: Arbete ner tummarna under skinnet. Lossa skinnet från köttet.


Var nogrann och lossa fram mot gälarna och huvudet. Gör man inte detta är det stor risk att man drar sönder hela firren senare.



Steg 3: Lossa skinnet runt om stjärtfenan.
Steg 4: Ta en stadigt tag med ena handen kring stjärtfenan. Ta tag i skinnet med den andra och dra uppåt mot huvudet.
Steg 5: När skinnet är lossat hela vägen tar man en kniv och skär av huvudet. Ryggraden är ganska hård så man får ta i lite.
Steg 6: Håll i stjärtfenan och dra bort de två fenorna på ryggen.
Klart. Kan sköljas med lite kallt vatten. Innuti finns ofta lite blodrester. Simblåsan kan man även behöva ta bort.

Detta går snabbt och smidigt när man har gjort några stycken. Var det någon som såg några inälvor på bilderna? Nix, de följer med skinnet när man har skurit av huvudet.

7 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

WOW vad det såg smidigt ut!
Men då har du väl tränat på ett antal firrar.

Tack för lektionen.

Jag tipsar om en massa tävlingar på min blogg!

Kram Maud

Anonym sa...

Hur kunde jag glömma din blogg???
Tror jag fortsätter att låta min mamma flå våra abborrar,hon är så himla bra på det , annars ska jag kolla in dina tips!

Dubbelörn sa...

Det här ser ju hur smidigt ut som helst. Vi har nog jobbat på det mer traditionella o svårare sättet.

Det här spar jag till sommarens fiske ;).

Vilken tur att Kinna länkat till dig!

Kram

Karin W. sa...

Abborre är enligt mitt tycke och min smak den absolut godaste fisken - om det inte hade varit för alla ben. Den metoden du visar har jag också lärt mig en gång i tiden och slutligen blir abborrfiléerna benfria.

Anonym sa...

Du lärde Dig av en norrman Jag av en fiskargubbe på Åbo torg för 20 år sedan.
Har sedan praktiserat det flertalet gånger.
Annat tips om fjällning abbborre.
Den "klappar" ju gärna stjärten när man försöker.
Björn Halling lärde ut.
Stick skaftet av träslev genom munnen till analöppningen.
Tryck firren mot plant underlag och fjälla!
Då går det mycket lättare.

Elina Jonsson sa...

och vilken fantastiskt tålmodig fotograf du måste ha haft :) ser fram emot fler pedagogiska bildserier..!

Mian sa...

Åh vilken bra instruktion.
TACK!