torsdag 29 augusti 2013

Bygg ett jordsåll

För flera år sedan gav mitt gamla kompostsåll upp. Så idag har jag äntligen byggt ett nytt. 
Behövs:
Finmaskigt nät (jag köpte 5,75 mm)
Trä till ram (tex. läkt)
Skruv
Småspik eller häftpistol

Gör två lika ramar, fäst nätet i det ena och skruva på den andra ramen. 

Jag gjorde den ena ramen med liggande läkt och den andra med stående. För att få lite högre kant. 
Praktiskt om sållet passar skottkärran. 
Det som inte går igenom sållet åker till den aktiva komposten. Pinnar och ben mm brukar jag bryta sönder om det går. 
Kvar blir fin kompost. Även bra till hushållskomposten för att slippa ben och äggskal i rabatter och land. 

Ev förbättring, högre kant. Men då blir det även tyngre. 




5 kommentarer:

Annika sa...

VAr köper du finmaskigt nät?

☀️http://gronasolglantan.blogspot.se/ sa...

Undrar jag oxå?? Vill bygga en för att sålla kol från askan

Unknown sa...

Bauhaus har finmaskigt nät, är 0,5 cm. Lite dyrt med verkar ok

Unknown sa...

Bygghandlare eller clas olsson

Anonym sa...

Jag fick leta runt på väldigt många olika bygg och lanthandel innan jag hittade. Fick veta på optimera att dom fasat ut försäljningen av denna typen av nät. Hittade tillsist på Granngården i Eksjö på lösneter. 6mm maskor. Kallas för "järntrådduk" i deras system.