måndag 31 mars 2008

Keso

Här på gården finns det ju mycket av en råvara, mjölk. Vi dricker mjölk, jag bakar med den och det blir en och annan pannkaka.
Nu har jag skaffat en rolig bok som heter "Gör din egen ost".

Första försöket blev keso, cottage cheese.
Keso
3 l 'färsk' mjölk
1 msk filmjölk
1 tsk löpe
3 tsk vatten
salt
grädde

Värm mjölken till rumstemperatur, tillsätt rumsvarm filmjölk. Låt stå ca 1 timme.
Värm igen till 30 grader och tillsätt löpe utrört i vattnet. Låt stå tills mjölken 'stelnat', ca 1 timme.
Bryt ostmassan, skär små kuber i kastrullen med en kniv. Rör mågra minuter. Värm långsamt under omrörning till 47 grader. Häll i en sil eller durkslag med silduk i, sätt en bunke under och samla upp vasslen. Dela massan med fingrarna så att den inte klumpar ihop. Dela den då och då under ca 1 timme tills det inte längre rinner av någon vassle. Hälle över i en burk, tillsätt lite salt och 1 msk- 1 dl grädde (beror på hur torr/blöt keso du vill ha).

Denna keso blev mycket godare än den köpta. Nu äter jag smörgåsar med stora kesoberg!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerande! Vart har du köpt löpet? Inget man hittar på ICA direkt:-)

Anonym sa...

Å, så gott! Det är ju så kul att göra egen ost!

Frida sa...

Maria: Jo faktiskt! Inte alla med många butiker har löpe. Jag tror att jag sett 4-5 olika märken.
Tror att fler tar hem runt jul, då kan man bunkra, den står sig flera år.

Caroline sa...

Vad är löpe egentligen?

Anonym sa...

caroline: man gör löpe av barn-kossornas magar. saxat från wikipedia: "Vid modern framställning av löpe tar man djupfrysta kalvmagar och maler dem varpå de läggs i en enzymextraherande lösning.../..I Sverige kommer den mesta löpen från import eftersom det inte slaktas tillräckligt mycket kalvar i landet."
så den mesta av löpen kommer antagligen från industrikossor som föds, lever och dör utan värdighet. men det är bara en teori, har inga empiriska data att hänvisa till ;-)
det finns vegetabiliska alternativ dock, i de fallen står det i innehållsförteckningen på osten. sök på "löpe" så hittar du mer info. har även hört att man kan göra egen löpe av vanliga brännässlor; man kokar en stark buljong av nässlorna och sedan tillsätter man en kaffekopp salt per liter. sedan räcker en matsked till en bytta mjölk. har dock inte provat detta...

Frida sa...

Dennis: Tack för förtydligandet ang löpe.
Men seriöst: "barn-kossor" "Industrikossor utan värdighet" ?

Visst kan man få ost att löpa (koagulera) med andra alternativ, citron, vinäger, filmjölk mm.

Anonym sa...

Fru B: Ja, barn-kossor, korbarn, unga bos taurus eller kalvar. Sak samma. Och ja, djur ses ofta enbart som "resurser", något som ska födas upp så snabbt och billigt som möjligt för att sedan bli färdigpaketerad mat. Alla kor har det knappast lika bra som jag tror de har på din bondgård. Eller
Förresten, varför används inte citron och de andra alternativen du nämner oftare när ost tillverkas? Det låter ju en aning mer aptitligt än fryst kalvmage. Är det svårare, tar det längre tid...? Skulle vilja prova själv. Gillar din blogg skarpt för övrigt, den inspirerar.

Frida sa...

Dennis: Jo, det är väl en självklarhet att lantbrukare ser sina djur som en resurs! Det är ju det deras företagande handlar om. Även bönder är företagare med ett vinstsyfte. I det så ligger ju även ett mål med att ha en produktion som är så billig som möjligt. MEN på grund av detta behöver det inte betyda att djuren inte har ett bra liv.
Då de flesta av oss inte är vegetarianer och faktiskt äter kött och andra produkter som djuren producerar så måste vi ju faktiskt inse att djuren är här för oss.
Jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg att de allra flesta (det finns tyvärr tragiska undantag) lantbrukare som har djur gör det för att de 'gillar' djur. Jag har lite svårt att använda mig av uttrycket 'djurvän'. För mig är inte en djurvän någon som gillar att gulla med kattungar utan någon som faktiskt kan inse att tex ett sjukt djur måste avlivas...
Visst är katt-gullaren också djurvän, men jag ser det som att det finns ytterligare ett steg.

Svamlar jag bara eller fattar du/ni hur jag tänker?

Jadu, Dennis, jag vet faktiskt inte riktigt processerna kring proffisionell osttillverkning. Jag är ju bara en hobbyystare. Förmodligen är löpe mer effektivt.
Kul att du gillar bloggen, ska försöka klämma in ett ostprojekt utan löpe snart :)

Anonym sa...

Fru B: jag hoppas, för allas vår skull att du inser att alla djur som slaktas inte bor på bondgårdar och betar i gräset och springer runt i det fria, utan i industrier där de står dag ut och dag in i trånga utrymmen med en massa andra kor i väntan på sin död. Tycker du att det låter som ett bra liv?

Anonym sa...

Ska definitivt prova och göra egen keso.
Var köper du din löpe?
Har hört att mejerierna använder mycket starkare löpe än den som finns på Apoteket.

/morgan

Lisa W sa...

Hur mycket Keso får man egentligen av 3 liter mjölk?

Mingvas sa...

Seså, svara på Lisa W:s fråga!

Anonym sa...

Jag har precis gjort receptet på keso. Vägde aldrig den färdiga keson men jag skulle gissat att den hade fått plats i en " kesoburk 500g" som man köper på affären. Trodde när jag började att det skulle bli en enorm mängd men icke. Nu är det lättare att förstå att keso och andra ostproduktet faktiskt måste kosta en slant!

Unknown sa...

Jag har löpe stående i kylen och vill gärna prova att göra egen 'cottage cheese'.
Men jag äter aldrig filmjölk (tycker inte om smaken), går det inte lika bra att använda bara löpe eller är det bakteriekulturen från filen som behövs också?

Unknown sa...


Jag igen ;-) Jag har creme fraiche, går det att använda istället för filmjölk? Klart jag kan testa men det är onödigt att kasta bort 3 liter mjölk...

Isaac sa...

Isaac

Hej Fru B,
jag vill gärna komma i kontakt med dig då jag besitter många obesvarade frågor gällande produktionen av Keso. Du kan kontakta mig via Isaac.sennerholt@ybc-nacka.se.
Ser fram emot respons,
Mvh
Isaac Sennerholt

Anonym sa...

Kesolover säger:

Jag undrar också om det går att låta bli filmjölken? Jag bor utomlands och här hittar jag ingen filmjölk. Ostlöpe fick jag av en besökande vän.

Jag har provat att göra Keso med vinäger men den smakade hemskt även fast jag sköljde ostmassa länge under rinnande vatten.

Anonym sa...

Kesolover igen:

Vet inte om det är den uteblivna filen eller om det är mjölken här som det är fel på. Jag tycker inte att mjölken koagulerar tillräckligt. Jag får något som påminner om tjock grädde utan någon som helst textur. Jag har provat och koagulera denna mjölk med vinäger förut och det funkade kanon. Det såg ut som keso men smakade tyvärr vinäger dock.

Anonym sa...

”Då de flesta av oss inte är vegetarianer och faktiskt äter kött och andra produkter som djuren producerar så måste vi ju faktiskt inse att djuren är här för oss.”

Bara för att de flesta äter kött innebär det väl inta automatiskt att ”djuren är här för oss”?

Skulle det vara någon logik i det resonemanget så förstår i alla fall inte jag.

”Vi är Nazister och gillar att trakassera judar, därför måste vi inse att judarna finns till för att vi ska kunna djävlas med dem”.

Logik? Nej.

Anonym sa...

Hej, jag är Martin Reed, om du är redo att få en lånekontakt. Benjamin via e-post: 247officedept@gmail.com, WhatsApp: +1989-394-3740 Jag ger kredit till sin tjänst. De ger mig summa 2.000.000,00 Euro till avkastning på 2% avkastning. Inom fem arbetsdagar. Benjamin arbetar med gruppinvesterare till ren lån- och skuldfinansiering vid låg avkastning för att betala dina räkningar eller köpa ett hem eller öka ditt företag. snälla, jag råder alla där ute som är i behov av lån och kan vara pålitliga, pålitliga och kapabla att återbetala vid tidpunkten för medel.

Alitcia sa...

Vilka kommentarer vi ska prata om keso men pratar istället om djurvälfärd. Viktigt ämne men kanske inte just här. Jag gjorde just keso på opastöriserad mjölk med fullfett. Det är väl ca 4.5 % fett i en helt orörd mjölk. Smakade himmelskt. Brukade ingen vassle. Ingen löpe. Jag smulade i en liten bit fetaost och några droppar citron. Mjölken stod i rumstemp till nästa dag så den fick koagulera bli filmjölkaktig i lugn och ro. Sen gjorde jag det med värma upp och sila i durkslag osv. Varför provar ni ens med ättika el vinäger? Självklart blir smaken pyton. Det med att opastöriserad mjölk ska undvikas är ren propaganda som pågått i många år och risken med den är så liten jämfört med fördelarna. Tänk hela folkhälsan överlag dras ned pga ren bullshit om en potentiell fara som överdrivs pga agenda. Som med så mycket annat.

Unknown sa...

Min "keso" stelnar inte alls! Vad gör jag?