fredag 20 juli 2007

Ströbröd

Att göra eget ströbröd är enkelt, roligt, nyttigt och billigt. (Jaja, man får tycka olika saker är roliga)

Alla brödsnuttar, bröd man tröttat på, misslyckade bröd, bortputsade delar från tårtbottnar mm lägger jag i en ugnsform som jag förvarar i ugnen. Ställer in den på eftervärme efter jag gjort något annat i ugnen.

När formen är full ser jag till att alla bitar är riktigt torra, kör dem i matberedaren (fungerar även i mixern) och siktar bort alla stora bitar. Jag brukar mortla de stora bitarna och sikta dem igen. Man kan hoppa över siktningen, men jag vill ha mitt ströbröd fint och jämnt.
Häll i en burk och ställ in i skafferiet.




2 kommentarer:

Sanna Lundberg sa...

men är inte risken att ströbrödet möglar i skafferiet?

Frida sa...

Sanna:
Inte så länge man ser till att det är riktigt torrt.