lördag 7 juli 2007

Av 8 liter jordgubbar blev det..


Rörörd jordgubbs saft

8 liter jordgubbar rensas och läggs i en rostfri hink. Mosa bären, jag tog handen det gick bra. Tillsätt 2 liter kallt kokt vatten, 6 tsk citronsyra. Lägg på lock och låt stå i jordkällaren i ett dygn.




Häll upp massan i en silduk och låt rinna av (jag lät det stå över natten). Mät saften och tillsätt 6 dl socker/liter saft. I min hink hade det runnit av 3.5 liter saft. Rör till sockret löst sig, skumma noga.


Jag brukar skölja ur flaskorna med en skvätt starksprit, idag blev det cognac. Fyll upp flaskorna med saften och förslut.



När man gör en rårörd saft är det ganska mycket smak kvar i bärmassan i silduken. Häll den i en kastull och koka med socker för att få en sylt som duger bra som vardagssylt. Den sylten är det allra bäst att frysa. Jag hällde upp sylt i en fin burk att ha i kylen.






Inga kommentarer: