tisdag 22 januari 2008

En bra sak med att vara sjuk

När jag letade i bokhyllan efter något att läsa tog jag ut den lilla söta 'princessornas kokbok' och vad tror ni låg instucket där i?? Arket med recepten på brylépuddingar som jag letat efter! Så nu har jag provat det första.

Falsk brylépudding
7.5 dl mjölk
1 dl mjöl
1 dl socker
6 st rivna bittermandlar
1/4 tsk citronskal
1 msk ostlöpe
Till formen:
3 dl socker
0.75 dl kokande vatten

Smält sockret, häll i vattnet och glasera formen med detta.
Mjölken ljummas och alla ingredienserna vispas kraftigt tillsammans. Sist tillsättes löpen, rör om och häll i formen. Gräddas i vattenbad. Jag gräddade 50 min i 175 grader. Receptet löd bara "Puddingen gräddas i vattenbad i ugn 40-50 min.

Det var gott, men påminner lite om ostkaka vilket inte är min favorit. Om jag gör denna igen tror jag nog att jag byter ut bittermandeln och citronskalet mot vaniljstång.

Nu återstår det bara att prova 'Fin brylépudding med mandel' och den som bara heter 'Brylépudding'

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska bli spännande att höra om de blev godare. Jag kan inte med bittermandel, känner direkt om det är det i ett bakverk. Jag mår illa helt enkelt...