torsdag 6 december 2007

Kakbak

Förra helgen var jag med på en julmarknad. Det blev lite pepparkaksdeg över, jag bakar nu ut den själv. Idag blev det runda kakor.


Fyllde även en burk med kakor som jag bar ner till ladugården. De fick ingefärssnitt, en variant på min favorit: Birgits kakor.

Birgits kakor

200 g smör
2,25 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk sirap
1 tsk kardemumma
3 dl vetemjöl
1 äggula

Rör smör och socker smidigt. Tillsätt alla övriga ingredienser och blanda till en smidig deg. Dela degen i 4 delar. Rulla ut dem så de är lika långa som plåten. Grädda 2 rullar i taget, ca 10 min i 175 grader. De ska då ha smält ut och blivit gyllenbruna. Ta ut plåten och låt den svalna lite, skär sedan kakorna på snedden innan de svalnat helt.

Ingefärssnitten görs lika, bara byt ut kardemumman mot ingefära. Minst en sats av dessa kakor uppmanar jag alla att göra, de är supergoda! Jag har gjort 3 satser hittills. Ändå är burken tom nu! Tänkte prova med nejlika nästa gång.

Inga kommentarer: