lördag 20 februari 2010

Lite sol hade vi på semestern


Några solstrålar nådde oss när vi var i Dalarna. När jag tittar ut genom fönstret idag undrar jag om solen någonsin kommer åter.
Varför är det så många som ger sig ut i sina bilar när vädret är såhär? Tror de att SMHI utfärdar sina varningar för att skoja? Anders fick åka och möta mjölkbilen och ploga framför den så den skulle komma fram. Han plogade även vidare till nästa Östgötamjölks leverantör. Under den tiden tror jag han drog loss 3 bilar som fastat i drivorna.
Några tips från mig:
Stanna hemma.
Om ni blir hjälpta: tacka
Om ni måste lämna er bil - lämna iallafall ett telefonnummer. Det går inte att ploga om en bil blockerar vägen. Tja, det går ju kanske att putta ner den i ett dike?
Ni kanske hör min bittra ton =)
Men idag har vi skrattat och förundrats över hur alla verkar ta för givet att bönder alltid ska hjälpa alla.

6 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Kan bara instämma! En bonde ska bara lämna allt han har för händer, starta traktor och dra upp bilar... inte ens ett tack får man varje gång! Vilken annan yrkeskategori har de kraven på sig!

Gårdsromantik sa...

Fy vad jobbigt att ploga vägarna - här uppe är vi ju mer vana.

Håller tummarna för sol idag.

Kram Maud

Linnéa sa...

När jag var liten och mjölkbilen inte kunde komma för snön gjorde vi ostkaka i mängder på all mjölk som annars skulle gått till spillo. Min kära fader har varit ute och skottat hela dagen,insnöade grannar och bekanta ringer som attans. Många gentjänster att vänta, får vi verkligen hoppas :)

Boel sa...

Det vet väl alla, för att bönder är ena rediga och snälla folk. Men vad har ni hittat på där hemma för att få så mkt snö?

Fröken Dill sa...

Inte tacka när man blir hjälpt upp ur diket. FY, vart är världen på väg?
Min bil får nog stanna i sin översnöade infrysning. Tror den har för många skavanker för att klara klimatet så här års. Läskigt att köra när det är halt också. Och farligt.
Normalt sett går det ju bra att klara sig så här i storstaden, men denna vecka har hela den kommunala trafiken säckat ihop så snart får vi börja åka skidor till jobbet. I och för sig exotiskt!
Funderar fröken Dill

Marie sa...

Mäh, tackar inte folk??? Borde puttas ner i första bästa dike igen...