tisdag 2 februari 2010

Fönsterkakor

Kakor mer för ögat än för gommen.

Ja, de blev rätt så fina men det är ju inte en kaka man vräker i sig. Det är en helt vanlig mördeg där jag stansade ut hjärtan i kakan. Efter 5 min gräddning tar man ut plåten och fyller hålet med pulveriserade (mortlade) hårda karameller. Pulvret smälter när man sätter in plåten i ugnen. När kakan kallnat har det på nytt blivit hård karamell.

Iden kommer från Vinterns söta av systrarna Eisenman.


De små hjärtana blir söta minikakor om man blandar lite röd färg med strösocker och strör på kakorna.

7 kommentarer:

Louise sa...

ja va gulligt!! Jag tänkte göra så till pepparkakshuset i julas men det blev inget.

Hana_Caena sa...

dom var verkligen jättesöta!

Smultronbo sa...

Vilka underbara kakor, så vackra! Ska nog försöka ge mig på att baka dom till Alla Hjärtans Dag.

yasemin sa...

Så fina. Jag hade i tankarna att baka syltkakor i hjärtform till alla hjärtans dag, men att dessutom stansa ut hjärtor i tänkte jag int epå. Vilken bra idé. Va fina de blev.

Elina Jonsson sa...

åh vad fina..! får jag låna ett foto och göra lite reklam för dig på bloggy..?

Frida sa...

Elina: Klart du får!

Elina Jonsson sa...

tack..!! nu har dessutom ditt bakakakorväder blivit veckans ord på bloggy :) mums!