måndag 6 oktober 2008

Tomatpuré

Tomatpuré
Passerade tomater
Salt
Peppar
Socker

Till ca 2 liter passerade tomater tillsatte jag kanske 1 tsk salt, 0,5 tsk svartpeppar och ett par msk socker.
Detta fick sedan koka länge (längre än ketchupen - ville ha en fastare konsistens).
Då tomatpurén kommer att vara i maten och kokas tillsatte jag inte något konserveringsmedel, det blir gärna beskt. Istället fick de rena och fyllde burkarna stå i vattenbad i ugnen ca 30 min.

Jag hoppas att det kommer att vara en bra hållbarhet på denna puré. Vill inte frysa den för tomatpuré är en sån vara som man vill ha i kylen och kunna ha i en klick där det behövs.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar din blogg skarpt! Mina tomater höll på att förfrysa, så jag har massor med gröna tomater. Vad gör jag med dom?????

Anonym sa...

Du e ju otrolig... Att du syltar o saftar o allt det där, det är väl en sak. Men att göra egen ketchup och tomatpuré. Att du bara orkar! Har du hur mycket tid som helst? Men lite imponerad blir man ju... Hoppas ni har det bra.

Maria: Varför inte göra syltade gröna tomater, det e ju riktigt smaskens!

Anonym sa...

Ett förslag om man måste frysa: istärningspåsar eller -fack?

Anonym sa...

Vore intressant att höra hur hållbarheten på din tomatpuré blir. Instämmer i tidigare kommentarer, inspirerande blogg!

Har varit anonym beundrare i ca två månader... :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.