måndag 27 maj 2013

Att vara rationell

Snart drar vi igång med den första vallskörden. De sista två åren har vi (jag) gjort matlådor till de anställda under intensiva arbetsperioder. 
Under skörden i fjol kunde det vara upp till nio lådor två gånger per dag. Då gäller det att plocka fram de stora grytorna och vara rationell. I år har jag faktiskt undrat hur det ska gå till med tre barn. Men jag har gjort en matsedel och tänkt att förbereda en hel del. Så idag har barnen varit med deras faster och jag har gjort 2,5 kg biffar och 2,5 kg köttfärssås. 
När man ska göra biffar eller köttbullar i stor sats är det enklast att röra ihop smeten i degblandaren. Så brukar jag hacka löken i marberedaren. I marberedaren brukar jag också tillsätta resten som ska i, kryddor, senap, soja, ströbröd, grädde mm. 
En riktig sörja. Sen bara att blanda med färsen. Minst disk och minst jobb tycker jag det blir om man kör dem i ugnen på långpannan. 
De får inte så mycket färg. Men då de ska i frysen är det perfekt att steka dem i stekpannan när de ska ätas. 

2 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Vilken matmor du är som lagar mat åt alla!!!! Ugnen är ett bra redskap när man gör stora omgångar med mat!

Frida sa...

Det är kul, men lite intensivt. Tur att skördeperioderna inte är så långa.