söndag 7 december 2008

Hp-massa

Igår kväll började de rulla in, lastbilarna från skåne. De kom med det sista av hp-massan. (Restprodukten från sockertillverkningen av det skånska guldet- Sockerbetan). Idag har de lossat ca 300 ton av de 960 ton vi beställt i år. 11 lastbilar med tillhörande skåning i träskor har varit och tömnt sina lass.
Tillägg: För er som inte är insatta i mjölkproduktion: hp-massan blandas in i fodret vi ger till korna. Tillsammans med enslilage, spannmål, mineraler mm.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Dum fråga kanske, men vad ska ni ha det till???

Fornuftig forsker sa...

Jeg stemmer i - hva bruker man det til?

Frida sa...

Inte alls dum, bara jag som tog det lite för självklart.

Som ni ser i tillägget jag gjort är det alltså ko-mat!

Anonym sa...

jag har fått mitt smeknamn efter denna föda..! haha.. så går det när man väljer naturbruk, trots att jag gick häst! det räckte med att jag kom med en keps som det stod hp-massa på så vips! hade ja ett nytt smeknamn..! detta har jag levt med i fem år nu, fast numera säger alla bara HP. så de kan bli! roligt att jag hittade just detta inlägget :)