måndag 10 mars 2008

Att mala sitt eget mjöl



Härlig känsla att baka bröd på nymalet mjöl!

3 kommentarer:

Froding sa...

Hur beter sig det nymalda om du jämför med påsmjölet? Är det egen odlad vete??(lyllos i så fall) Såg att du bakar med surdegskultur från Arla och den funkar bra tycker jag, men det är ju inte så svårt att göra egen. Det jag tyckte var bra med den var att man kunde frysa i den. Det vet jag inte om naturlig klarar.Så ser man ju hur den skall se om om man är osäker och inte bakat med sån förut

Lisa sa...

En ny brödbakningsvärld har öppnats sedan vi inhandlade en mjölkvarn till hemmet. Både smak och konsistens på brödet blir ojämförligt bättre.

Ibland är det dock trevligt om mjölet inte är alltför grovt... Jag såg att du hade en mjölsikt i din butik "med tre siktlager". Vad innebär det? Är sikten tillräckligt finmaskig för att sikta bort lite skaldelar?

Frida sa...

Froding: Vetet som jag malde här kommer från en granngård. Det är en härlig känsla att ta med en burk ner till magasinet, fylla den med säd, gå hem och mala. Det gillar urtidsmänniskan i mig. Det brukar gå fint att frysa egen surdeg, den kräver dock matning ett par gånger för att vara på topp efter frysningen.

Lisa: Nej, det är inte den typen av sikt. Den är mer för att 'fluffa' mjöl och florsocker. Jag har en annan typ av sikt som jag har använt för att sikta rågmjöl med. Ska fota lite och göra att inlägg.