tisdag 15 januari 2008

Digestive recept

Råkade bli lite sjuk, då är det bara att lägga alla planer på is och ta det lungt. Nu är jag frisk och full med nya ideer!

Här kommer receptet på kexen, jag har inte hunnit prova dem med farinsocker.
Detta är en mycket liten sats, mitt tips är att minst dubbla, ev 4-dubbla när man ändå är igång!

2 dl fullkornsvetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk socker
½ tsk bikarbonat
75 g smör
saften av ½ citron
ca 1 msk mjölk
1 krm salt

Kör havregrynen i matberedaren tills de är krossade. Tillsätt allt torrt och pressa över citronen. Lägg i smöret i klickar, kör tills det är smuligt. Häll ner mjölk när maskinen är igång, tillsätt lagom tills det blivit en 'deg'.

Kavla ut tunnt, ca 3 mm och ta ut runda kakor, nagga och grädda i 175 grader ca 15 min.


Dessa 'utstickare' har jag i butiken och de använder jag till tex kex och tekakor. De är krusiga på ena sidan och släta på den andra! Till digestivekexen använde jag 7 cm måttet.

9 kommentarer:

En liten AnCa sa...

Åh jag längtar efter att få prova dessa kex! Har väntat på receptet men nu förstår jag ju varför det dröjt! Hoppas att du känner dig pigg o kry igen!

Kram AnCa

Anonym sa...

Skönt att du har kryat på dig! Det är så trist att ligga sjuk. Jag ska prova att baka dessa godingar. Härligt!! Stort tack för receptet!

/Märit

Viktoria sa...

Så bra att du blivit frisk! Ser mycket fram emot att testa receptet!

Anonym sa...

Äntligen nån som har ett schysst digestive-recept. Tack!

Lyckades bra med att "veganisera" dem, mjölkfritt margarin och havremjölk. Mmmm...

Viktoria sa...

Nu äntligen blev det av att jag bakade dem - jättegoda! Helt fräckt har jag också publicerat receptet (med tydlig hänvisning till dej). Är det ok? (Annars tar jag bort det på direkten.)

Frida sa...

Viktoria: Helt ok! De ser fina ut. Kul att du gillade receptet.

Anonym sa...

Hej, tack för receptet pa digestivekexen!! Jättegoda!Behöver dem när jag bakar cheescake. Bor i Österrike och här finns inte digestivekex att köpa (ikea har haft men slutat att sälja dem)
Hälsningar fran Ann-Christin

Anonym sa...

Tack för ett bra recept på digestivkex. Ser fram emot att äta dem!

Karin sa...

Nu har jag också testat och de blev jättegoda!! Dock är jag en "sweet tooth" och skulle kunna tänkt mig dem lite sötare, men de var verkligen smarriga nu också :)