måndag 13 oktober 2008

Äppletips: Frysa

Om jag har mycket äpplen av 'andra sortering' - sån som inte duger till att förvara som färskfrukt brukar jag stoppa lite i frysen. Det går fin fint att frysa äpplen. De frysta bitarna blir bra till paj och kräm. Kanske inte att äta rakt av. Åkerö, små och lite fula. Duger inte till att lagra.
Skala och skär i bitar, stoppa i en plastpåse - det underlättar att stoppa påsen i ett litermått. Löst packat blir det ca 500 g i påsen. Perfekt till en paj eller en sats kräm.
För att det ska gå snabbt och smidigt skär jag loss bitarna runt skrutten. Det tar mycket längre tid att kärna ur.. Visst blir det lite spill men har man mycket äpplen får det vara värt det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, så man kan frysa äpplen. Vad bra :-) Du har så fina tips, jag riktigt längtar efter nästa inlägg och tittar in titt som tätt utifall jag råkat missa något. Tomatpuren var ju superbra !! Malin - Home On the Range

Märtha Jonsson sa...

Hej.Dina skrutt och skal lägger Du i en saftmaja ,så får du ett perfekt pektin att använda till geleer och marmelader.
Mvh"I mormors skafferi"

Anna sa...

Men ååå så bra; man kan frysa färska äppelklyftor! Tack så mycket för tipset! Då blir det frysen nästa för resterande klyftberg!

Caroline sa...

WOW Märthas tips hade jag IIIINGEN aning om. Men nu vet jag! Synd man inte har en saftmaja bara! =( I alla fall... tänkte tipsa dig om att köpa en äppelklyftare =) (Om du inte redan skaffat en sån då inlägget är gammalt och jag kommenterar nu först) Jag införskaffade en sån för ett tag sen och det är det bästa köpet jag gjort på ett bra tag hehe.

Therese-lotusmamma sa...

Vilka bra tips!! Har en massa äpplen just nu och hittade då denna sida. Hade heller ingen aning om att man kunde frysa in äpplen.