tisdag 4 mars 2008

Köpte ett lamm

Har länge längtat efter att köpa ett lamm. Förra påsken skulle jag laga något med lammfärs. Då fanns det inte att få tag på. Det som fanns var fryst stek från Nya Zeeland. Det kändes inte alls kul att ta hem den och mala, med det var det enda alternativet. Så nu äntligen fick jag köpa ett lamm av några vänner. De enda delarna jag tog reda på var: 2 stekar, fileérna och så gjorde jag 'racks' - lammkotletter fast utan ryggbenet, bara ett revben på varje bit. Resten blev färs och korv!
Om man ska ta reda på kött behöver man en bra kniv och jag skulle inte klara mig utan min köttsåg. En fintandad såg som bara används till kött. (När jag styckade det första rådjuret jag sköt för några år sedan tog jag sågen jag använder när jag beskär äppelträden..)
Att stoppa korv var kul och korvarna blev goda!
Lammkorv
2 kg lammfärs
1 kg fett fläsk
2 vitlökar
1 burk soltorkade tomater
salt
peppar
svinfjälster (eller lamm)

Mal allt 2 gånger tills man får en jämn smet. Provstek en liten bit för att se om kryddningen är ok.
Trä på fjälstren på korvhornet. Slå en knut på fjälstret- sen är det bara att köra!
Jag knöt korvarna efter de var stoppade, vet inte om det kanske är lättare att stoppa en korv, knyta, dra ut lite fjälster, knyta igen och stoppa nästa korv. Det krävs ju två knutar så att det går att klippa isär korvarna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Klart att man ska köpa sig ett lamm. Så snart vi flyttat från vår lilla lägenhet med tredjedelsfrys in till något större så kommer lamminköpet som ett brev på posten. Frös du in korvarna efter stoppningen?

Anonym sa...

Vilken lycka!

Frida sa...

Thomas: Ja det kräver ju lite plats om man ska kunna ta reda på kött på detta sätt. Ja jag frös in korven. Nästa gång jag öppnade frysboxen luktade det lite vitlök så jag hoppas att de bär och övrigt i boxen inte tar smak. Dubbla påsar är kanske ett bra tips!

Anonym sa...

HEJ Jag tittade in på din sida och har kopierat ditt recept på lammkorv Jag skall göra lammkorv för första gången i mitt liv nu till helgen, Tack på förhand Bra hemsida du har jag tittar nog in flera gånger MVH Monica

Anonym sa...

Hej! Vad är det för maskin du använder när du stoppar korv?
Fin blogg och intressant även om jag är vegan- jo jag funderar på vegansk korv.
Det märks att du är duktig och delar med dig av ditt kunnande på ett "ödmjukt" sätt.
Kram från mig, tyvärr anonym.

Bertil sa...

Fjälster kan vara svårt att få tag i. Men nu har en Web-shop för korvtillbehör öppnat på www.carnivor.se . Den säljer fjälster av alla slag och levererar per post över hela landet, året runt.