onsdag 12 mars 2008

Kardemummaskorpor

Idag har det regnat och varit ganska grått ute. Perfekt bakväder. Mia, du efterfrågade recept på skorpor gärna med kardemumma, här kommer det:
Veteskorpor med kardemumma
60 g jäst
1 liter mjölk
1.75-2 kg vetemjöl
3 dl vit sirap
100 g smör
100 g ister
1-2 msk kardemumma
Smält smöret och värm mjölken däri. Smält istret i en egen kastrull och häll det i mjölken när den blivit varm. (Häller man kall mjölk på smält ister stelnar det och blir klumpigt) Hittar man inte ister går det förmodligen lika bra med bara smör. Bered degen sedan på vanligt sätt. Jäs i 40 min. Rulla sedan ut små avlånga bullar. Grädda ca 10 min i 200-225 grader. Låt bullarna svalna, dela i två delar och torka dem i ugnen på svag värme (80-100 grader).
Detta är en stor sats med skorpor. Jag använder mig av grönkardemumma, alltså hela kardemummakapseln. Öppna dem och mortla eller mal kärnorna grovt.

Detta var en bra skorp recept. Jag har insett att det blir bäst skorpor av jäsdegar. Det gäller 'vanliga' skorpor som det är gott med lite marmelad på.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Tack snälla! Nu ska jag hem och baka! Passar pefekt idag, Martin ska på träningsläger till Turkiet en vecka och ute bara regnar det
:-)

Kram på dig!

Slow-Eva sa...

Mums vad gott. jag fick ett minne från mormor när jag var liten. Där fick man alltid te och skorpor med lite honung på vid kvällskvisten :)
Det skulle vara roligt att testa att göra egna skorpor men jag äter helst inte vete, jag tror att jag är lite överkänslig mot gluten. Några alternativ?

Unknown sa...

Fredag kväll - te med skorpor, lördag kväll- te med skorpor, söndag kväll - te med skorpor.
Jag gissar att det även kommer att bli en måndagskväll med riktigt goda skorpor! Kram på dig!

Anonym sa...

Hej!
Tack för massor av goda recept! En liten fråga bara.. Inte kan man väl ha i skalet på kardemummakapslarna också. Det måste man väl pilla bort, eller?

Frida sa...

evasleva: Det går nog fint att göra dem på siktad dinkel.

anonym: Nej, de får du pilla bort.

Caroline sa...

Ska man även mala det gröna? Alltså skalet??

Caroline sa...

Just det nu såg jag att du redan svarat på det. Man ska pilla bort skalen ja... =)
Tack.