torsdag 6 mars 2008

Surdegstest

Jag beställde hem surdegskultur från Mejeribolaget för ett tag sedan. Nu har jag bakat med den för första gången. Då passade jag på att parallellt göra en deg med min egen surdeg, för att de om det blev någon skillnad.

Bröden var ganska lika, det till vänster är det med min egen surdegskultur (snart 2 år gammal).
Då brödet med min egen surdeg var lite högre flinade jag och tänkte, ja ja det är klart att det jäste bättre. Men när jag skar i brödet såg jag det inte riktigt var fallet.
Någon som har någon förklaring på detta? Det enda som skiljer dessa två bröd åt är sudegen. Denna blåsa löper över hela brödet.
Smaken var det inte så stor skillnad på. Både min man och jag tyckte nog dock att brödet med den köpta surdegen var lite bättre. Detta var ju inte resultatet jag hade hoppats på att få redovisa!

Jag kan berätta att min egen surdeg bubblar och jäser när den matas. Den andra degen visade inga tecken på liv.

3 kommentarer:

Madame PluPlu sa...

Hej, kan man få be om receptet på detta bröd? Det ser så oerhört mumsigt ut att jag blir alldeles sprattlig i gommen! Snälla, vill baka detta fina bröd.

Tack för in blog.
//jessie
Kanada

Anonym sa...

Hei!

Det ser ut som om surdeigen i brødet til venstre ikke var sur nok. Når du steker rugbrød, vil enzymer i deigen begynne å bryte ned stivelsen i brødkrummen. Dette er ofte kalt "starch attack" i engelske bakebøker, og kan gi deg digre hull i brødkrummen. Dersom du bruker en tilstrekkelig sur surdeig, slik at pH verdien i deigen blir lavere, vil du bremse opp enzymaktiviteten, og du vil få en jevn, fin brødkrumme (som i brødet til høyre). For å få en surere surdeig, kan du f.eks. la den modnes lengre før du bruker den i deigen, eller blande den litt stivere (mer mel, mindre vann).

Stella sa...

Åh, jag är lite långsam att kommentera, men jag såg på tv för några dagar sedan om just det problemet med en luftbubbla. Hon tog små pinnar och stack ned ända till botten i formen innan det var dags för ugnen, för det var temperaturskillnader som bildade blåsan. Vet inte varför det är skillnad på bröden dock.