fredag 7 mars 2008

Saft av blodapelsin och clementin

Om det går att få citrusfrossa har jag verkligen fått det. Har påbörjat flers sorters marmelader idag. Inlägg kommer senare.
Här kommer en god saft, kanske lite vuxen smak.
Saft av blodapelsin och clementin
1.5 kg blodapelsiner
0.5 kg clementiner
1,7 liter socker
3 msk citronsyra
1 liter vatten

Tvätta fruktennoga. Skala dem med en potatisskalare. Varva skal, socker och citronsyra i en hink eller bunke. Koka upp vattnet och häll det över. Pressa apesinerna och tillsätt då det svalnat i hinken. Jag brukar alltid sila denna saft i omgångar. Först denom en vanlig sil/durkslag sedan genom en silduk.
Häll på flaska och njut!

Som ni ser är det samma recept som tidigare. Prova kanske med grape och apelsin? Kanske med lite vanilj i?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm... låter läskande! Får man föreslå ekologiska citrusfrukter när skalen är med? Känns tryggare och är nog ännu godare.

Anonym sa...

Mmm, har jag berättat att jag gjorde din supergoda apelsinsaft? och sen skrev jag om den och länkade till din fina blogg! Mums, lite finns kvar i kylen, det är den godaste saft jag druckit tror jag!Tack för ett superrecept!

Anonym sa...

Vilken läcker färg! jag skulle nog göra härlig saft om jag inte har gett mig sockerförbud ett tag framöver :)