lördag 29 mars 2008

Kakfyllning

Jag gillar fruktkaka. Men det behöver för den delen inte vara supermycket frukt i den. I vissa recept står det "en påse kakfyllning", själv gillar jag ju bättre det jag gjort själv! I denna fruktkaka är det marmelad, suckat, cocktailbär och syltade apelsinskal. Och jo, det är karamellfärg i den gröna suckaten. Den gula är den naturliga pumpafärgen. I år har jag tänkt att prova göra färg av spenat..

Cocktailbären är ju inte lika snygga som de man köper i affären, men dessa är goda, supergoda. Jag har alltid petat bort cocktailbär tidigare, de har ju smakat så skummt.

När jag bakar sockerkakor av olika slag gör jag oftast den typen av kaka där smöret och sockret ska röras istället för den typen där sockret och ägget ska vispas. Tycker att denna blir godare och inte lika torr.

Fruktkaka
200 g smör
2½ dl socker
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
3 msk marmelad
50-100 g frukt, tex suckat, cocktailbär, russin och syltade skal.

Rör smör och socker pösigt (lättast med kniven i matberedaren) Tillsätt äggen ett i taget och ha maskinen igång. Tillsätt marmeladen. Blanda det torra och frukten skuren i bitar och tillsätt.
Grädda i smord form ca 50 min i 175 grader.

Inga kommentarer: