måndag 25 februari 2008

Kakbak

Som ni kanske har förstått så är jag lite av ett kakmonster. Efter AnCas kommentar om bondkakor så fick jag bara lov att baka en omgång! När jag ändå var igång så blev det ett par sorter till. Bondkakor (stor sats)
2 dl mandel
4 dl socker
2 tsk bikarbonat
10 dl vetemjöl
2 msk sirap
400 g smör
Kör allt torrt i matberedaren, tillsätt smör och sirap. Rulla rullar ca 3 cm i diameter, kyl.

Chokladkakor

0.5 dl mandel

2 msk kakao

1 tsk snabbkaffe

5 dl vetemjöl

1 dl socker

200 g smör

1 äggula

Gör degen lika som bondkakorna


Nötkakor

3 dl hasselnötter

2.5 dl socker

200 g smör

5 dl vetemjöl

2 äggula

1 tsk kanel
Gör degen enligt ovan.

Kakorna skivas och gräddas i 200 grader ca 7 minuter.

Vill man inte baka ut direkt är det perfekt att ha en rulle kakdeg i kylen. Kan baka ut innan frukost för en nybakad kaka till kaffet, eller om man plötsligt får besök! Jag har även börjat dubbla de flesta recept. Är man ändå igång.. Kan dock säga att bondkaksdegen var på gränsen vad min matberedare klarar av.

(Beklagar det lustiga radavståndet, vet inte varför det blir så.)

2 kommentarer:

En liten AnCa sa...

Tänka sig att en liten AnCa kunde inspirera till ett nytt bak! "Bondisarna" ser ju supergoda ut och de andra sorterna oxå för den delen... Har ju börjat "dieta" här för ett par veckor sen så det e lite kakförbud här för tillfället, suck :(

Har du inget bra recept på GI-bröd??? ( Utan socker och gärna med dinkelmjöl)

Kramis // AnCa

Elin/Olivia/Matilda sa...

Jag är en ovan kakbakare. Ska smöret vara kallt eller rumstemperatur? Hur är konsistensen på din deg efter att du kört den i matberedaren? Min blev bara smulig och jättesvår att forma till några runda rullar. Degen bara smulade sönder sig hela tiden.
Tack för en trevlig blogg!