onsdag 3 oktober 2007

Surdegsbakning

Jag skrev tidigare om en brödblogg som jag gillade, då bakade jag ett bröd som inte blev tiptopp. Nu har jag bakat det igen, med lite justering. Är nöjd!

Surdegsbröd
950 g Manitoba Cream
150 g rågmjöl
360 g surdeg
600 g vatten
23 g salt

Blanda mjöl, vatten och surdeg i en matberedare. Kör på låg hastighet ca 5 min. Tillsätt saltet och kör 3 min på högre hastighet.
Lägg degen i en låda med lock och låt jäsa 2.5 timmar. Stöt ihop degen vid 50 och 100 minuter.
Knåda degen och dela i två delar, låt jäsa 2.5 timmar i väl mjölad jäskorg. (Alternativt 1.5 timme i rumstemperatur och sedan över natten i kylen)
Värm upp ugnen med ugnssten till 250 grader.
Sätt in bröden och sänk till 225 grader. Grädda ca 35 min.


Jag gjorde två degar parallellt, den ena med råg och rågsurdeg. Den andra med fullkorns vete och vetesurdeg. Lite skillnad i smak, men inte så mycket. Porerna blev stora i båda sorterna. I det med rågsurdeg blev det även många små porer runt de stora.


5 kommentarer:

Hemliga kockan sa...

De ser alldeles underbara ut! Du som har både baksten och korgar, vad ska jag tänka på om jag vill köpa det? Är det värt pengarna tycker du?

Kinna Jonsson sa...

Vilka fina bröd. kan jag byta ut manitoba cream till något annat? Hemliga kockan bor i Stockholm. Om hon vill ha något levererat går det bra genom mig. (Vi har inte träffats än). Jag tror att jag måste köpa en sten av dig. Dina bröd ser ju helt fantastiska ut. Vi får ta det nästa gång vi ses.

Frida sa...

Tack, de var smaskens!

Ja, jag tycker faktiskt att de är värt pengarna.

Ugnsstenar finns både i granit, täljsten och keramiskt material. Jag använder granit och tycker att det fungerar utmärkt!

Jäskorgar är ganska dyra, men de går att använda länge. I min butik har jag en typ av korg som är lite billigare. De har samma funktion som de lite dyrare, det enda som skiljer är utseendet.

Välkommen att kika in på www.hus-modern.se

Frida sa...

Kinna:
Manitoba Cream kan ersättas med vetemjöl special, blir inte riktigt samma resultat men det är betydligt bättre än 'vanligt' vetemjöl.

Caroline sa...

Har hittat till din sida hus-modern.se... ska kolla runt lite där. Finns möjlighet att beställa isf eller man måste komma in personligen i butiken?

*skrattar* Jag trodde Manitoba Cream var en ost eller nåt... eller grädde =) Men nu fick jag ju lära mig att det var en mjölsort =)