fredag 5 oktober 2007

Heja ICA!

Igår när jag var till min 'vanliga' ICA butik blev jag positivt överraskad! De hade gjort om grönsaksavdelningen. Då inte bara snurrat till det och flyttat runt. Gillade hur de lagt upp ett bättre system. Efter en vägg så fanns där även 4 sorters svenska äpplen och 1 svenskt päron och svensk vitkål. Med lägre pris än importfrukten! Det var som en härlig svensk skördemarknad. (Kanske tillfälligt, men trevligt var det)
Ni kanske inte förstår min entusiasm, men oftast brukar det ligga några svenska skruttiga äpplen i en låda bredvid fin och fräsch importfrukt, dessutom till flera kronors dyrare kilopris.

Hittade Ryftes mix morötter, det kanske inte är någon ny produkt. Jag uppskattade kanske den extra för att vi för ca 3 år sedan var på studiebesök hos denna fantastiska odlare. Snacka om nytänkare och driftig man!

Nu är jag inne på att även odla morötter i flera färger i mitt köksväxtland. Nu när majsen är skördad kommer projektet att börja. Nu ska plöjas och harvas. Fruktträd ska flyttas och vitlök ska sättas.
Min man är nog lika lätt att 'lura' som barn. Jag gjorde morotsstavar och en creme fraiche dipp. Han åt av glatta livet! Hade han gjort det om han fick en hel morot på tallriken?

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad kul att de tar in svensk frukt och grönsaker. Det borde vara en självklarhet, men det är det verkligen inte. Kul att maken gillade morötterna. Jag satte vitlök för ett par veckor sedan, när jag var på landet.

Frida sa...

Köpte du 'sätt vitlök' eller vanlig 'ät vitlök'? Jag var till det stora gardencentrat här och de hade inte sättlök. De rekomenderade ica..