torsdag 4 oktober 2007

A och B frukt

Nu har jag plockat av äpplena på ytterligare ett träd. Denna gång Aroma.
När jag plockar frukt sorterar jag dem i A, B och kass frukt.

A frukten hamnar i lådor och ställs i jordkällaren. Denna frukt måste vara PERFEKT, inga skador i skalet och den får inte ha trillat ner på marken. Lagrar med den frukten så kommer den ändå bara att bli förstörd..

B äpplen är dom som har trillat ner från trädet, mindre skalskador eller små maskhål.
B frukten brukar bli stående på min förstukvist, nära tillhands när man behöver äpplen. Dessa använder jag till färskjuice, paj, mos och kräm mm. Eftersom de har mindre skador är det bra att kunna skära i den så man upptäcker eventuella saker man ej vill ha i munnen.
Om man skulle få stora mängder B frukt och inte vill göra mer mos kan man skala och skära frukten i bitar och frysa in i påsar lagom till en paj eller kräm. Jag brukar ibland passa på och göra 2 äpplepajer då jag ändå är igång. Stoppar då den ena i frysen - perfekt om man ska åka bort och hälsa på någon.

Kass frukt är den som går direkt på komposten..


Till vänster syns B frukt av Kim och Aroma. Till höger en låda A äpplen av Aroma. Kim plockade jag för 2-3 veckor sedan. En låda är redan i källaren. Kim är ett äpple jag rekomenderar! Gott, hyfsat bra att lagra, friskt och det ger stor skörd.


En låda Aroma på väg till jordkällaren!


Inga kommentarer: