fredag 3 augusti 2007

Vilken känsla..

... att få skörda och äta sina egna grönsaker!

I lådan: Minimajs, sista huvudet med isbergssallat, romansallat, gröna bönor, persilja, tomat och körsbärstomater från växthuset. Allt utom majsen blev till min lunchlåda. Den kompletterads med köpt gurka. Jag hade en gråsuggsinvasion i växhuset på försommaren och då åt upp mina små gurkplator.
Jag verkligen älskar gröna bönor(haricot verts) och de är så otroligt enkla och tacksamma att odla, alla som har ett trädgårsland borde odla bönor! Nytt i mitt land i år var romansallaten, friskare, finare och godare än isbergen någonsin varit. Den kommer att sås igen. (Förgrodde i växhuset)
Minimajsen är fodermajs. Vi odlar majs som foder till korna. Tidigt är den lika god som sockermajs, som minimajs är den perfekt. Så nu plockar jag för fullt och förväller och fryser in till i vinter. Vi har i år även sått några rader med sockermajs för att kunna njuta mer av riktiga kolvar. Så fler inlägg om majs är att vänta!

Inga kommentarer: