tisdag 7 augusti 2007

Måndagens innehåll

Dagen började bra, lite vinbär plockade före frukost. Vita vinbär till Romtopfen.

Innan lunch hann jag plocka 5 liter körsbär. Där såg jag en orm! Snok visserligen, men de är liksom så oväntade. Dessutom ligger de oftast och solar sig på de platser jag vill sätta fötterna. Jag är inte rädd för ormar, ändå skrek jag högt.


På eftermiddagen var jag ut i skogen med en kompis och plockade ett par liter blåbär. Faktiskt ett av de bär som jag tycker att det är tråkigt att plocka. Jo det är skönt att vara i skogen, men det går så evernerligt långsamt att fylla hinken. Inte mindre än 5 (!) fästingar kröp på mig under den stunden vi var i skogen, en hann tillochmed att fastna. Jag jag som trodde att jag var 'fästingresistent'. Blåbären frös jag in.



Urkärnade körsbär, redo för styckfrysning.



Min bästa sommarkaka
Ta en lite större kastrull, smält 200g smör. Låt svalna lite. Tillsätt 6 dl socker, 4 ägg, 6 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker. Allt direkt i kastrullen. Häll i långpannan (med papper i). Häll över 3-4 dl frukt eller bär och en näve hackade nötter. Jag brukar göra kakan med de bär som finns för tillfället. Rabarber i bitar, körsbär i halvor, vinbär mm. Det är en ganska söt kaka så det är bra om det är lite syrligare bär.
Grädda 25-30 min i 175 grader. Låt svlana med plåter över kakan, skär i rutor och bjud hem någon på fika!

3 kommentarer:

Carolyn sa...

Dina vita vinbär ser så goda. Vi hade dem på vårt hus i Idaho, men jag har funnit dem i Michigan. Stillbild I har fåtal torkade som jag rehydrate för scones. De ses också i Chardins paintings av det 18th århundradet.

Caroline sa...

Ska man kärna ur blåbär?? Det hade jag ingen aning om... hmm...

Frida sa...

Caroline: Nej, men körsbär :D