tisdag 7 augusti 2007

Är jag nöjd eller...

...har jag ett sting av dåligt samvete?

Jag har lurat min man. Igen.

Jag är gift med otroligt principfast man. Uppvuxen på en bondgård där kosten bestått av 'tamboskap'. Äter man kött är det nöt eller fläsk. Nån gång kykling men inte gärna.

Jag är uppvuxen i en familj som alla varit roade av att fiska, och en far som var jägare. I min åsikt då växt upp med en mer varierad kost med vilt och mer fisk. Älskar abborre, gädda, älg och hare! Min far finns inte kvar, man hans intresse för jakten har jag ärvt.
Jag både fiskar och jagar och tycker mycket om att servera 'min egen' mat.

Min man värgar äta: hare, rådjur, gädda.
Men detta bara av princip! Lagar jag tex fiskgratäng av gädda, säger jag kanske att det är kolja.
Han kan äta det och tycka att det är ok och säga -Bara det inte är torsk för det är äckligt, eller gädda det äter jag inte!!
Då säger jag ofta när vi ätit färdigt. -Hehe, det var gädda.
Detta har inte varit så smart för nu äter han nästan inte fisk om den inte är rosa.

Igår i min röjning av frysen hittade jag ett paket kött. Rådjur, urbenad bog. Alltså inte värdens bästa kött. Mycket senor och rätt så segt. Jag gjorde ett långkok med lök och kött (välputsat och i små bitar) tillsatte senare, vispgrädde, gelé, konjak, minimajs och haricot verts. Det blev riktigt gott! Jag sa att det var älg, fast framdel så han skulle vara beredd på lite "sämre kött".

Inget knussel, han åt och var glad!

Borde jag ha dåligt samvete?
Är det ok att vara nöjd?

4 kommentarer:

Lisa sa...

Helt rätt!
Rådjur är kalasgott och nu är det bevisat.

Frida sa...

Ja, jag instämmer!
Men jag måste bara maskera det på rätt sätt. Svårt att servera rådjurssadel och försöka säga att det är något annat :)

Caroline sa...

Jag har ALDRIG ätit varken älg, rådjur, hare eller nåt annat vilt..... vad jag vet vill säga! Men du gör helt rätt hehe. Det dom inte vet har dom inte ont av. Min sambo äter bara torsk... sej är nästan likadant men säger jag att det är sej så vill han inte äta men säger jag att det e torsk om t.ex. kummel eller nån annan vit fisk så äter man med stor aptit hahaha. Ibland e dom SÅ dumma *blink* =)

Caroline sa...

Jag har ALDRIG ätit varken älg, rådjur, hare eller nåt annat vilt..... vad jag vet vill säga! Men du gör helt rätt hehe. Det dom inte vet har dom inte ont av. Min sambo äter bara torsk... sej är nästan likadant men säger jag att det är sej så vill han inte äta men säger jag att det e torsk om t.ex. kummel eller nån annan vit fisk så äter man med stor aptit hahaha. Ibland e dom SÅ dumma *blink* =)