måndag 30 juni 2008

Torka rosor

Jag fick en fråga från ANNAANNA om min elektiska tork. Den står och surrar nästan varje dag nu. Pysslar lite inför ett 'rostema' i augusti så jag har torkat lite rosknoppar och röda kronblad de senaste dagarna.
I fjol torkade jag en del örter, vissa blev riktigt bra och tog slut på tok för fort. Timjan och dragon ska jag torka så mycket jag kan av i år. Myntor och salvia blir det inget med för min del.
De örterna som jag hängde upp i fönstret tappade all färg och det mesta av smaken. Gillar min torkapparat, effektiv och platssparande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ah... då har du en precis likadan som min... det blir nog till att exprimentera med den redan nu till helgen tror jag...

Anonym sa...

En sån vore bra att ha, jag får ta och investera när kassan är lite bättre!

Dakrish sa...

Örter som man torkar ska torkas i mörker, i rumstemperatur och torr luft. Det är därför dina i fönstret tappade smaken. :)

Anonym sa...

Vad kul att torka både blommor och örter, ja det får bli den dag jag eventuellt får en egen täppa. Men jag har en liten undran, läste tillbaka i din blogg att du gjort både egna cocktailbär och sukat, men hur gör man? Jag gillar att prova på att göra saker själv istället för att köpa, ibland får jag noja över alla konstiga tillsatser.