lördag 14 juni 2008

Brödrester

Bröd som börjar bli lite torrt tycker jag att det är synd att slänga. Det finns ju så mycket man kan göra av brödrester. Idag var det en dinkelbaguette som fick bli crostini. Skiva tunnt, lägg på en plåt, ringla göver LITE olivolja och in i ugnen i ca 250 grader (15-20 min?) Vänd efter en stund.
Här fick det bli en liten munsbit en en nyrostad crostini, grön ärtröra, rädisa och en timjankvist.

Ärtröra
Koka gröna ärtor, mixa med hackad rödlök, tabasco, gräddfil, citrontimjan, persilja, salt och peppar.

Gott till fisk, grönsaker, på smörgås mm!

5 kommentarer:

Nina sa...

Åh, så mumsigt det där lät! *hungrig*

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Gillar din mysiga blogg.

Gårdsromantik sa...

Vilket bra tips - lät gott!

Kram Maud

Anonym sa...

Lät gott det. Ska det vara torkade ärtor??? Eller färska, för de färska har väl inte kommit än. I Finland säljs färska ärtor som godis på torgen i bruna påsar. Så äter folk dem som de är, ja de skalar dem förstås först. Förr slängde folk skalen på marken men numera är det förbjudet för det hände att en del människor halkade på skalen och föll. Men detta kanske du redan visste.

Unknown sa...

Såg att du varit på brödbakskurs. Lät mysigt. Är det inte snart läge att du håller en själv? Jag vet två trevliga systrar som vill delta!

Kram Mia

Frida sa...

Nina: Tack :)

Maud: Det var det!

Charlotte: Jag tog frysta. Det var en ny story för mig. Mina egna ärtor i landet har inte börjat blomma än men jag längtar efter dom.

Mia: Jo det kanske kommer snart. Ska bara bygga ett litet 'bageri' först :) Kram