onsdag 11 juni 2008

Ett paket på posten

För ett par år sedan gjorde jag en äggdonation. Det var en ganska stor sak för mig att göra. Det är något som fortfarande kan ge mig en varm känsla i själen.

Rent praktiskt var det ganska enkelt, med tanke på hur mycket glädje det kan ge någon annan. Det finns ett stort behov av ägg och vi kvinnor har ju fler än vad vi själva kan behöva, så varför inte dela med sig?
Jag har följt Jellons blogg en tid och nyligen framgick det att hon har skrivit en bok som handlar om just provrörsbefruktning och äggdonation. Jag beställde boken omedelbart och idag kom den fina boken med posten. Den berörde mig så att tårarna kom. (Såna där glädje och lyckotårar)

Boken går att beställa genom Jellon förlaget. På Jellon förlaget finns även länkar för dig om vill veta mer om äggdonation. Om du går och funderar på att eventuellt donera ägg, ta reda på mer och tänk på vilken glädje du kan ge någon annan.

4 kommentarer:

En liten AnCa sa...

Viktigt o tänkvärt, visst e det en underbar gåva att ge...

Fick oxå ett paket på posten igår som gjorde mig glad, det var efterrättsboken du tipsat om!!! Har "vunnit" den på Tradera för bara 22 kronor, kul!!!

Gillar dina tips !!!

Kramis // AnCa

Jellon sa...

Jag mailade dig precis. Vill även här skicka 1000 kramar från Jellonet :-)

Anonym sa...

Jag blir ibland så trött på folk som tar fertilitet "för givet"- när det är så många som inte kan få barn. Barn är en gåva och så fint att du delar med dig av din!

Anonym sa...

Fertilitetsbehandling med donerade äggceller kan göras på kvinnor som inte har några medicinska hinder för graviditet och förlossning.
Behandling av barnlöshet med donerade äggceller har visat mycket bar resultat. Donerade äggceller gör en graviditet och att ett friskt barn föds möjligt i många familjer där det inte längre är möjligt med egna äggceller.

En egen donator med yttre egenskaper som hår- och ögonfärg samt kroppsbyggnad som liknar mottagarens väljs ut.
AVA-klinikens äggdonations program bygger inte på att dela på äggcellerna, utan mottagaren får alla ägg som hennes utvalda donator producerar under en behandling.
http://www.fertilitetklinik.se/%C3%84ggdonation%20och%20donerade%20spermier/Unders%C3%B6knuing%20och%20behadling%20av%20ofruktsamhet/TJ%C3%84NSTER?lang=se