onsdag 19 augusti 2009

Fiskbuljong

Bra bild va?? Hur tänkte jag när jag tog den. Jaja, den visar iallafall fiskfonden. Den stod kallt (?) inatt i källaren, hade hoppats på en fin fettkaka som jag kunde lyfta bort. Men icke, kanske det inte var kallt nog i källaren. Jag skummade bort den med en sked istället. Nu är fonden reducerad från ca 6 liter till 7 dl. Infryst i istärningspåsar. Frågade fiskhandlaren om han visste varför köttbuljongen blev hårdare än grönsaksbuljongen. -Visst är det bra när man hittar personer man kan fråga såna saker. Grönsaksbuljongen gick att ta av med en sked när den var frusen, köttbuljongen därremot var stenhård. Han sa att det berodde på geletinämnena i kött och fisk. Därför har jag nu fryst ner fiskbuljongen i bitar.
En sådan hade jag gärna haft idag. Om någon har en liggandes och skräpandes i ett skåp är jag intresserad! Detta är även en pryl jag borde försöka hitta och ta hem till butiken.
När jag letade efter en bild på den så gjorde jag ett bildsök på google efter "buljong separator" - märkligt resultat. Är det bara jag som bloggar om buljong?
Min fiskbuljong -denna gång
Skrov ca 3 kg - lax och spätta
Lök
Morot
Palsternacka
Rotselleri
Svarpeppar hel
Libbsticka
En rejäl skvätt vitt vin
Dragon
Lägg skrovet i kastrullen, häll på kallt vatten och vin så det täcker. Koka upp. Fräs grönsakerna i lite smör. Släng ner rubbet i kastrullen. Koka ca 20-30 min. Sila, reducera om så önskas. Frys in.
Har läst att man inte ska ta bara lax, det skulle bli klistrigt då. Jag hade nästan bara lax, två rödspättehuvuden bara. Men jag pillrade bort en del kött från benen när jag silade av buljongen. Slängde ner det i en liten provsoppa (fond, vispgrädde och salt). Soppan var härlig, men fiskbitarna var klistriga. Det är nog inte vettigt att koka lax en halvtimme.
Tack för förklaringen ang gälarna. Nu vet vi att det blir beskt om man kokar gälarna.

2 kommentarer:

Örjan sa...

Fiffig kanna.
Har aldrig sett sådan förut.
Tänk så mycket skummande av fett man skulle slippa.

Caroline sa...

Jag har några frågor. Jag blir faktiskt lite förskräckt när jag läser om reduceringen. Från 6 LITER till bara 7 DL?? Är det lönt då egentligen att göra egen buljong? (Ok, man slipper ju allt det skitet om finns i dom köpta.) Hade man nu fått 6 LITER färdig så hade det ju varit super men varför måste man reducera? Är det för att smaken ska blir så koncentrerad som möjligt?