tisdag 25 augusti 2009

Rosa rugosa eller Rosa canina ?

Vi ska plantera en häck. Har tänkt mig en friväxande rosenhäck.
Min första tanke var en fylld vresros Rosa rugosa Hansa, men sedan började jag fundera..
Jag brukar ju plocka en del nypon och göra mos av. Kanske skulle jag plantera en ros som ger bra nypon. En har sagt till mig att Rosa rugosa har nypon som inte smakar så mycket. Att Rosa canina är bättre.
Nypon från en vild Rosa canina växande vid Svartån.

Är det någon som använt nyponen av båda?

6 kommentarer:

emma, emma@jahrl.com sa...

Tänk på att båda arterna skjuter vilt med rotskott som med tiden kan bli svåra att rensa bland. Rosa rugosa - vresros, är ju vår klassiska strandros, den planterades ofta längs stränder för att hindra sandflyckt och läa. Rosa canina - stenros, har hårda nypon medans Rosa dumalis - nyponros, har mjuka nypon. Jag har ingen erfarenhet av dessa i matlagning men som landskapsarkitekt vet jag att canina och dumalis är svåra att skilja åt (hårtheten på nyponen samt "flugans" riktning) men det "riktiga" nyponrosen heter Rosa dumalis.

Helén sa...

Jag tycker att det beror på hur man vill att häcken ska se ut. Vi planterade en häck med vresrosor vid havet som vindskydd för tre år sedan. Trots det tuffa läget (torrt, blåsigt) har den klarat sig bra. Den är ju dock inte lika graciös som canina och dumalis. Någon av de sistnämnda hade jag valt om jag skulle plantera en häck i trädgården. Vresros är ju ganska populär i offentliga miljöer så man får ju lätt en sån känsla av sådan häck. Jag har inte använt nyponen från vresroshäcken men nu blir jag sugan på att testa!

ANNAANNA sa...

Åh.. egen nyponsoppa UTAN onödigt mycket socker.

Jo, jag har skickat vidare en award jag fått till dej, jag tyckte den passade, läs mer om den här: http://wonderings.blogg.se/2009/august/jo.html


Må Väl och ha en riktigt bra helg.


/ANNA

Anonym sa...

vilken otroligt bra blogg!! undrar vart du har fått tag i saftflaskorna med patetnkork? dom jag hittar har så tråkig design..

Lisette sa...

Jag har använt nyponen av båda sorterna med olika resultat. Men det jag har gjort av dem är nyponsherry- mycket god sådan, då jag gjort den av de vilda. Av nyponen till vresrosorna blev sherryn blaskig och grumlig, tyvärr. Kanske beroende på ngt annat än just bären , men jag vill inte försöka igen.

Gulludden sa...

Oj vad mycket gott du gör! Har du något bra recept på vad man kan göra med krusbär?