fredag 9 maj 2008

Mala mjöl

Jag fick tidigare en fråga av Lisa om siktat mjöl. När jag malde råg sist plockade jag fram kameran.

När jag skiktar mjöl för att "sortera" fraktionerna använder jag mig av dessa två mjölsiktar. Vet inte om det syns så tydligt på bilden men nätet har olika täthet. Det finns andra typer av 'siktar' som man använder för att fluffa mjöl och florsocker. Det finns både modeller med ett lager och med flera lager nät. Osiktat mjöl bör man inte stoppa i en sikt med flera lager nät, då fastnar nog en hel del inuti sikten.

Rågmjölet som jag finmalde på min Fidibuskvarn delades upp i 3 fraktioner, de två grova består av skaldelar. De kan man använda till att strö på ytan av brödet som dekoration. Det blir lite fel som man stoppar ner det i degen man har gjort på det finmalda siktade mjölet. Då är ju jobbet ogjort. Jag reagerar ofta då jag läser recept med siktat vetemjöl och kli. Varför inte använda ett fullkornsmjöl istället??

Att mala i sitt eget kök dammar ganska mycket, att sikta det för hand dammar ännu mer. Jag brukar faktiskt inte sikta mjölet så ofta, gillar fullkornbrödet som det är.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Det ser ut att bli en väldigt bra uppdelning med de mjölsiktar du använder.

Har du någon aning om var man kan tänkas få tag på sådana? Det är så tråkigt att tvingas blanda upp det grova osiktade fullkornsmjölet med vetemjöl från affären.

Frida sa...

Lisa: Ska kolla hos en av mina leverantörer. Återkommer!

Gittan sa...

Har en fråga ang. mjölsiktar.
Jag har en sikt med grovt nät men behöver en finmaskig. Var har du köpt dina eller vet du var jag kan få tag på en?