lördag 17 november 2007

Kokosmüsli

Då köket doftade av rostad kokos blev jag sugen på att prova müsli med kokos.

Vid baket av stollen använde jag skalet av en apelsin. Resten av apelsinen skivade jag, sockrade lätt och torkade i ugnen på eftervärmen. Hade inte riktigt bestämt vad jag skulle göra med dem, så nu hackades de i bitar och hamnade i müslin.

Dagens müsli - Dinkel, kokos och apelsin
1 dl havregryn
4 dl dinkelflingor
1 dl riven kokos
torkade bitar av en apelsin
Olja och honug
Allt blandas i långpannan och rostas i ugnen tills det fått färg. Ca 250 grader 10 min. Rör om ofta.
Müsli är kul att göra, jag tar bara det som råkar finnas i skafferiet för dagen. Idag gjorde jag den med olja, tror faktiskt att jag föredrar att göra med smör. Smör är så gott!

Uppdaterat: Efter att ha ätit denna müsli några gånger måste jag faktiskt säga att jag inte gillar apelsinbitarna. De är för sura. (Det hela kanske beror på att jag är en gottegris)