onsdag 18 juli 2007

Mer körsbär


Här kommer mitt favoritrecept på paj. Fungerar till alla frukter och bär!
Fyll botten av en pajform med urkärnade körsbär, strö över lite strösocker och lite potatismjöl.
Blanda i en skål: Lika delar ströbröd, vetemjöl och strösocker. (Ca 1.5 dl av varje brukar vara bra till min pajform) hyvla smör med osthyvel och täck hela formen med smöret. Grädda i 225 grader tills det hela fått fin färg. Blir en härlig paj med ett knäckigt täcke!
Jag gör eget ströbröd så det blir lite fullkorn i pajer - extra gott. Du kan även blanda mer finhackade nötter, gjorde den med valnötter och rabarber en gång. Mums!


Konserverade också några burkar körsbär. Kärna ur, lägg i burk (med gummiring) häll på sockerlag. Ställ i en stor kastull, lägg tex en handduk på botten så att de inte står direkt på botten. Häll på vatten så att det täcker översta burken till 2 tredjedelar. Värm till 80 grader och sterilisera burkarna 25 minuter. Låt svalna och ställ ut i källaren. Jag återkommer i vinter med desserter och tårtor med dessa härligheter.

Körsbärssaft

Koka körsbär utan vatten tills de blivit mosiga. Du kan hjälpa till och mosa bären med en slev mot grytkanten. Häll i silduk, låt rinna av ca 30 min. Häll tillbaka moset i kastrullen och tillsätt lite vatten och koka en stund till. Häll tillbaka i silduken och låt rinna av ordentligt. Mät saften och tillsätt 6 dl socker per liter saft. Koka 10 min och skumma. Häll på flaska.

Det är bra att göra saft när man tröttnat på att kärna ur bären. Här gör det inget att kärnorna är kvar!



Inga kommentarer: