fredag 20 juli 2007

Gelé av rödavinbär


Igårkväll plockade jag ca 2 liter rödavinbär. Det är i senaste laget, de var väl mogna. Men jag tycker att vinbären brukar gelea sig tillräckligt iallafall.

När jag kokade bären var det en härlig doft som spred sig i köket. En lukt som påminde om barndomen och min mor som kokar saft. Numer gör hon aldrig det, hon tycker att det är bra att jag gör det så hon får en burk marmelad då och då.

Jag hällde upp gelet i de små fina geleglasen jag fyndade på loppis (2-5kr/st). Slarvade lite och värmde inte glasen först.. Ett lät det "sprick" om när jag hällde i den varma vätskan, men inget syntes. Jag får väl skylla mig själv. Att parafinera burkarna var kul. Inte svårt allt. Smälte parafinet i vattenbad, i en gammal glasburk. Sen var det bara att hälla ovanpå det svalnade gelet. La i en tråd för ett kunna lyfta bort parafinet senare, tog två lager parafin för en tant har sagt till mig att det är bäst. Fyllde nog lite för mycket gele i glasen för det var svårt att få plats med parafinet.

I morse när burkarna stod där och var fina ville jag prova att stjälpa upp gelen för att se om det blev så fint som jag tror. Men det får vänta tills i vinter när vi ska äta stek!




Inga kommentarer: