torsdag 29 januari 2009

Vinbärssaft

När min svärmor tömde sin frysbox frågade hon om jag ville ha lite bär. Självklart ville jag det! En hel massa vinbär, körsbär och lite krusbär dök upp i min frys. Ibland har man tur.
Idag har jag således kokat saft, all sommarens saft är slut utom en liten flaska flädersaft i frysen. Igår drack vi upp syrensaften.

Vinbärssaft
Svarta och röda vinbär
5 dl vatten per 2 liter bär
6 dl socker per liter avrunnen saft
ev natriumbensoat

Koka bären med vattnet i ca 15 min. Häll upp i silduk och låt rinna minst 30 min. Koka upp saften med sockret, koka i 5 min och skumma noga. Tillsätt ev natriumbensoat och häll upp saften i rena flaskor.Om det är fler än jag som svurit över hur svårt det kan vara att lösa upp natriumbensoat i saft eller sylt kommer här ett tips. Häll 'strösslet' i en mortel och stöt tills det är ett pulver. Häll i lite av saften i morteln och rör runt. Sedan är det bara att röra ner det i kastrullen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du har kommit igång rejält med bloggen igen och att magen växer som den ska. Roligt att se att ni satsar på att marknadsföra Östgötamjölken så att man kan dricka "single milk" från Björkeberg. Jag var ju tvungen att kolla in nyhetsklippet med linslusen Anders. Det är väl inte varje dag han får så stort utrymme i de lokala nyheterna? Ha det bara bäst! /Håkan

P.S Apropå saft så var min mor här och passade barnen och fick lite av min hemmagjorda äppledricka enligt ditt goda recept och blev väldigt förtjust i denna.

Fake cake sa...

Vilken härlig blogg du har.
Vet inte nu hur jag lyckades hitta hit men kul att hitta fler gårdsbloggare med allt vad det innebär.
Du har säkert goda recept att kika närmare på:)

Ha en fin dag

Mari sa...

Tack för receptet jag ska gensast sätta igång med saften goglade på vinbärssaft och kom till din trevliga blogg!

Anonym sa...

Hej,
Precis som Mari så googlade jag på vinbärssaft och hamnade här. Har nu precis kokat ihop två flaskor som står och svalnar. Hoppas det blir gott :)
Hälsningar,
Isabelle, 23 år Sthlm