söndag 8 september 2013

Äpplemust

Jag har länge önskat mig en fruktpress. Så i år var det dags. I veckan kom den, aningen större än jag trott!
Har inte så mycket äpplen mogna. Bara den mosiga sommarfruken. Sävstaholm och Transparante Blanche, några Manglemer hade fallit med. 
Denna stora mojäng levererades helt utan info eller instruktionsbok, men efter en stund fick jag kläm på hur det skulle gå till. 
Silduken på plats. 
Greta provsmakar. Fick mycket högt betyg. 
Men dagens pressning har nog lett till två nya investeringar. Ny matberedare och en äpplekross. 
Jag 'hackade' äpplena i matberedare, tycker nog att det gick bra, men på tok för ineffektivt. Kladdigt och söligt i halva köket. Dessutom så efter 25 liter krossad frukt så gick den lilla flärpen sönder. Den som är en säkerhets-flärp, som måste vara i rätt läge för att maskinen ska starta. 
Must blev det iallafall. Ca 6-7 liter av 40 liter oskuren fallfrukt. 
Kändes verkligen som ett 'första försök'. Nästa gång hoppas jag på mindre kladd och mer must. 


4 kommentarer:

ANNA sa...

Hääärligt.

Här finns en bra sida med tips på hur man använder sin maskin http://fruktpress.se/ Det där med att frysa äpplena och tina innan kross verar smart. Å, ja det låter kanske knas men istället för köksmaskiner, du som bor på en gård där jag antar att det finns lite större verktyg etc, kolla bland dem om det finns något som funkar til att krossa frukt med, någon sorm av "cementvisp" (vad de nu kan heta kanske är lösningen....

Fröken Dill sa...

Fantastiskt vad gott med must på egen frukt!

Caroline sa...

Vart beställde du denna nånstans? Har oxå alltid velat ha en...

Stine sa...

Fantastisk! Hvor fikk du tak i denne?