söndag 25 augusti 2013

Kristidsrabatt

På försommaren grävde jag upp lite buskar (http://frunpagarden.blogspot.se/2013/05/drar-upp-buskar.html?m=1) Oerhört ful ölandstok ersattes av bönor och solrosor. Mest för att jag blev snål och ville vänta till nästa år med att plantera rosor mm. Så jag jag sådde lite frön jag hade hemma. 
Ölandstok
Bönor som är på väg upp
Det blev ju kanske inte någon vacker rabatt. Men jag har skördat bönor. Vanligt gröna bönor (haricot verts) har jag fryst kanske 10 liter av och kommer kunna skörda mer. Den andra sidan hade jag bondbönor på. Vi har ätit en hel del, men bara två små påsar i frysen. Barnen har gillat bondbönor, kanske mycket för att dom lätt kunnat vara med och skörda och rensa. 
Ser man till resultat och avkastning så är dock den gröna bönan att föredra. Dessutom överlägset godast!
Nu hoppas jag på plantering nästa vår. 



Inga kommentarer: