måndag 5 oktober 2009

Örtsalt

En bra produkt att ha hemma som är lätt att göra själv är örtsalt. Gör du det själv vet du var som är i. Örter och salt.
Örtsalt
Färska örter - efter önskan och tillgång
Lök, morot, äpple mm
Salt, fintJag tog gräslök, timjan, citrontimjan, oregano, rosmarin, libbsticka, salvia och luftlök ifrån min kryddrabatt. Dessutom stoppade jag i äpple och vitlök. Kör örterna med salt i matberedare tills det blir en blöt sörja och örterna är finfördelade. (Vissa hackar jag innan, gräslök bla)
Om du gör en stor sats så kör det hela i omgångar. Häll ut det hela i en långpanna, torka på låg värme i ugnen. Rör runt i saltet ibland. Ca 2 dygn tog det att få mina 2 kg torra. När det är torrt är det lite klumpingt, kör det då ännu en gång i matberedaren så försvinner alla klumparna. Torrt, men klumpigt.

Läs även hur Jan gör sitt örtsalt!

15 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Hej Frida!
När jag gjorde mitt örtsalt (efter insperation av dig) körde jag med dubbla plåtar i ugnen och varmluft andra satsen jag gjorde. Då upplevde jag att det gick fortare än med "vanlig" värme.
Men visst är det gott och lyxigt med eget salt!!!!

eldöga sa...

Hej och tack för att du länkat till min blogg! Trevliga och inspirerande inlägg.
MVH/Jan

Fröken Dill sa...

Vilken bra idé! Nu vet jag vad jag ska göra med sista skörden från örtagården.
Hälsar fröken Dill

tina sa...

Fantastiskt! Vilken tur att du tipsar mig om saker jag aldrig skulle komma på själv. Du är min idol.

Anonym sa...

Hej!Saknar att köpa nymalet mjöl av dig i din butik inne i Linköping. Ska snart försöka leta mig ut till din nuvarande.

Tänkte bara höra vad du tror om chanserna att få tag på färska tranbär och trattkantareller runt 4:e, 5:e november, och vem som kan tänkas sälja?

Jag behöver inga stora mängder.

MVH

Robin

Marie sa...

Tjena moss! Hittade hit via Bonnfrua. Vi bor långt söderut och behöver inte använda ugnen. Vi hackar grönsakerna för hand, blandar med salt och låter det lufttorka på en ugnsplåt. Min sexåring gillar att hacka grönsaker (med bordskniv på skärbräda) och nu har vi riktig användning för hennes hack. Tre olika örtsalt har vi för tillfället. Ett "bonnfruigt" med mycket rotfrukter och kryddgrönt, ett mesigt som var mitt första försök och mest smakar salt och ett mer vågat med röd paprika, tomat, korianderfrön, fänkål, vitlök, lök, en gnutta söt stevia och andra färska örter. Såg dessutom någon på tv som hade sesamfrö i sitt örtsalt.

Mian sa...

Men så trevligt med eget örtsalt.
Det måste jag skriva upp så att jag inte glömmer att testa nästa sensommar/höst. Kanske kan jag få ihop en liten provomgång fortfarande, om inte allt ute har blivit för frostskadat.
Tack för tipset!

Sanna sa...

Åh vilken inspiration du gav mig nu. Örtsalt är något som man verkligen kan ha till det mesta. Frågan är om det går få tag på bra råvaror nu?
Inspirera mera!

Articsisters sa...

hej å hå

Roligt att hitta din blogg. Ska återvända senare. Titta gärna in och se vad vi gjort med cupcakes etc.

Lisbet

tina sa...

Tack, din grattishälsning inne på picki värmer. Idag har jag planer på att baka bröd på din baksten, den är kalasbra.

Anonym sa...

hejhej,
vilken fin blogg du har här!

min erfarenhet av örsalt är att själva saltet sliter en hel del på bladen på mixern... så jag brukar mixa grönsakerna och mortla saltet för hand för att sedan blanda, snåljåp som man är.

malen rostad sesam brukar jag ha vid sidan av... dock har jag blandat i öljästpulver för en lite mer 'buljong-igt' örtsalt.

tack för inspirationen. nu ska jag prova med både äpple & tomat i mina blandningar!

/h.

Anderssonskan sa...

Är det inte dags att uppdatera sidan nu? Man slutar ju att gå in här när det inte händer nåt!

Anonym sa...

Är det inte dags för en uppdatering nu,,,,,

tina sa...

God jul vetja. Hoppas att ni har det bra hela familjen.

Unknown sa...

Hej goda vän!
Hoppas att du haft en fin jul med familjen. Nu är även jag bloggare! Hoppas du kommer gilla babydjungeln.se
Kram